Cele i zadania strategiczne Wydziału
C1: Kształcenie
Udoskonalenie systemu studiów na Wydziale Architektury Politechniki Gdańskiej poprzez wysoką jakość kształcenia, wprowadzenie elastycznej organizacji studiów oraz umiędzynarodowienie oferty Wydziału.
- K1. Wdrożenie zajęć z zakresu projektowania zespołowego na wszystkich kierunkach studiów zgodnie z zasadami określonymi przez CDIO, KRK. Ścisła współpraca z pracodawcami w celu dostosowania wiedzy i umiejętności absolwenta do potrzeb gospodarczych i społecznych, zwiększenie oferty praktyk zawodowych.
- K2. Wprowadzenie elitarnych kierunków studiów, powiązanych z badaniami, dla najlepszych studentów mogących stać się elitą intelektualną dla rozwoju kraju.
- K3. Uzupełnienie oferty studiów o programy kształcenia w języku angielskim, wspomagające pracę zdalną studentów, kształcenie przez całe życie, realizacja nowych projektów w tym zakresie.
- K4. Zwiększenie możliwości wyboru zajęć w skali całej Uczelni oraz wprowadzenie nowych form, np. zajęcia międzykierunkowe i międzywydziałowe a także organizacja szkół letnich dla studentów i doktorantów.
- K5. Uzyskanie krajowych i międzynarodowych certyfikatów programów kształcenia dla wszystkich rodzajów prowadzonych studiów oraz pozyskanie większej liczby studentów zagranicznych w celu internacjonalizacji Uczelni.
C2: Badania
Wprowadzenie mechanizmów wspomagających rozwój badań, rozwój naukowy nauczycieli akademickich, oraz wzrost efektywności studiów doktoranckich, w celu polepszenia pozycji Wydziałów w ocenie parametrycznej.
- B1. Rozwój silnych zespołów badawczych pozyskujących granty krajowe i zagraniczne w priorytetowych dziedzinach nauki i gospodarki. Ewidencja laboratoriów badawczych i ustalenie zasad ich funkcjonowania oraz możliwości wykorzystania przez inne zespoły, w tym pozauczelniane.
- B2. Wspomaganie działań prowadzących do przygotowania ambitnych projektów o dużym znaczeniu dla gospodarki i pozyskania dodatkowego dofinansowania z wykorzystaniem zasad otwartej nauki.
- B3. Ustalenie polityki kadrowej wspierającej rozwój naukowy i artystyczny.
- B4. Wprowadzanie zachęt do aktywniejszego zdobywania przez pracowników stopni i tytułów naukowych.
- B5. Rozwój studiów doktoranckich, zapewnienie elastyczności programów studiów, pozyskiwanie doktorantów zagranicznych.
C3: Innowacje
Tworzenie sprzyjających warunków dla innowacji oraz wykorzystanie rozwiązań innowacyjnych na rzecz rozwoju Wydziału, Uczelni i regionu.
- I1. Stworzenie systemu motywacyjnego, promującego zaangażowanie pracowników, doktorantów i studentów w działalność innowacyjną.
- I2. Pomoc organizacyjna dla pracowników PG aplikujących o środki na badania innowacyjne oraz podejmujących się komercjalizacji wyników takich badań.
- I3. Kształtowanie postaw proinnowacyjnych poprzez zainteresowanie pracowników szkoleniami i doradztwem z dziedziny przedsiębiorczości, komunikacji, przywództwa, zarządzania projektami, własności intelektualnej, podstaw przedsiębiorczości, itp.
- I4. Pozyskanie funduszy zewnętrznych na działalność związaną rozwojem innowacji.
- I5. Aktywny udział Wydziału w tworzeniu regionalnego systemu innowacji poprzez ścisłą współpracę z ośrodkami wspierania innowacyjności – parkami technologicznymi, inkubatorami przedsiębiorczości, itp.
C4: Organizacja i zarządzanie
Dopasowanie struktury organizacyjnej do efektywnego realizowania zadań strategicznych oraz sprawne zarządzanie zasobami Wydziału w celu zapewnienia wysokiej skuteczności
w osiąganiu założonych celów.
- O1. Organizacja Uczelni: Modyfikacja struktury organizacyjnej Uczelni w celu jej uproszczenia i klarownego przedstawienia zależności i kompetencji poszczególnych osób i jednostek organizacyjnych. Wprowadzenie spójnego systemu tworzenia i znoszenia aktów prawnych i integracja z systemem kontroli zarządczej.
- O2. Organizacja Uczelni: Wdrożenie nowego modelu rozliczeń finansowych oraz wycen działalności badawczej i dydaktycznej dla zwiększenia efektywności ekonomicznej funkcjonowania Uczelni.
- O3. Organizacja Uczelni: Opracowanie ścieżek rozwoju i form zatrudniania wszystkich grup pracowników w celu bardziej efektywnego wykorzystania kapitału ludzkiego.
- O4. Efektywne wykorzystanie i rozwój dostępnych zasobów Wydziałowych oraz właściwy ich rozdział i koordynacja działań w celu minimalizacji kosztów.
- O5. Ewentualne powoływanie zespołów do przygotowania nowych rozwiązań i zespołów wykonawczych do ich wdrożenia, w przypadku bardzo złożonych i interdyscyplinarnych działań.
C5: Jakość
Realizacja zadań projakościowych, istotnie oddziałujących na możliwości rozwojowe Wydziału.
- J1. Opracowanie i wdrożenie systemu jakości w głównych obszarach działalności Wydziału, w tym konsolidacja wewnętrznego systemu zapewnienia jakości kształcenia i skuteczności jego działania.
- J2. Uwzględnianie opinii pracodawców w celu modyfikacji programów nauczania oraz lepszej adaptacji absolwentów do wymagań rynku pracy.
- J3. Pomoc Władzom Uczelni w opracowaniu systemu oceny pracowników oraz elastycznego systemu premiowania, powiązanego z efektywnością i jakością pracy na wszystkich stanowiskach pracy na Uczelni.
- J4. Przygotowanie wybranych laboratoriów do uzyskania certyfikatów jakościowych, oraz przygotowanie Wydziału do certyfikacji międzynarodowych.
- J5. Przygotowanie i realizacja konkursów projakościowych – najlepsi studenci, doktoranci, absolwenci, młodzi pracownicy nauki, najlepszy zespół badawczy, najlepszy promotor, najlepszy wykładowca.
C6: Rozwój
Wdrożenie mechanizmów zapewniających rozwój Wydziału we wszystkich podstawowych rodzajach działalności w zależności od jej aktualnego stanu i uwarunkowań zewnętrznych.
- R1. Opracowanie programu działań mających na celu zrównoważony rozwój wszystkich jednostek Wydziału.
- R2. Korzystanie z systemu e-Politechnika w kierunku zwiększenia funkcjonalności i efektywności działania, bardziej sprawnego zarządzania, efektywnego wykorzystania infrastruktury, oraz ułatwienia pracy zespołom ludzkim.
- R3. Pozyskiwanie środków na rzecz rozwoju potencjału badawczego, dydaktycznego i infrastruktury Wydziału.
- R4. Właściwa polityka informacyjna ukazująca obiektywnie stan rozwoju i zamierzenia Wydziału oraz działania na rzecz poprawy pozycji Uczelni w rankingach krajowych i międzynarodowych.
- R5. Wykorzystanie opinii Rady Wydziału do ustalania głównych kierunków działania, zwłaszcza w relacji z podmiotami zewnętrznymi oraz do podejmowania nowych inicjatyw na rzecz rozwoju i podniesienia prestiżu Wydziału.
C7: Współpraca
Rozwój form współpracy międzywydziałowej w celu zapewnienia spójności działań Uczelni oraz zewnętrznej, dla uznania w środowisku gospodarczym i na arenie międzynarodowej.
- W1. Pomoc Władzom Uczelni w opracowaniu modelowych form współpracy międzywydziałowej (zespoły interdyscyplinarne) oraz współpracy z innymi uczelniami i z otoczeniem gospodarczym (konsorcja).
- W2. Pomoc Władzom Uczelni w budowie partnerstwa strategicznego z głównymi partnerami biznesowymi w regionie a także na arenie międzynarodowej.
- W3. Weryfikacja i udoskonalanie zasad przygotowania, realizacji oraz zachowania trwałości projektów realizowanych na Wydziale oraz projektów międzywydziałowych.
- W4. Pomoc Władzom Uczelni w przygotowaniu i pilotowaniu wniosków o projekty na szczeblu uczelnianym oraz kluczowych w ramach Gdańskiego Trójkąta Wiedzy, WIT oraz innych inicjatyw Uczelnianych zarówno krajowych jak i międzynarodowych.
- W5. Pomoc Władzom Uczelni w tworzeniu mechanizmów transferu technologii i komercjalizacji wyników badań poprzez spółkę celową oraz podmioty spin-off.
Obszary strategiczne | Cel strategiczny | Zadania strategiczne | Efekty |
---|---|---|---|
Kształcenie | C1 | K1, K2, K3, K4, K5 | nowe umiejętności absolwentów, umiędzynarodowienie studiów, wzrost rangi kształcenia akademickiego |
Badania | C2 | B1, B2, B3, B4, B5 | wzmocnienie kadry akademickiej, rozwój zespołów badawczych |
Innowacje | C3 | I1, I2, I3, I4, I5 | zwiększenie liczby rozwiązań innowacyjnych i przyrost wpływów z komercjalizacji badań |
Organizacja i zarządzanie | C4 | O1, O2, O3, O4, O5 | efektywne i elastyczne funkcjonowanie Wydziału |
Jakość | C5 | J1, J2, J3, J4, J5 | wzrost jakości we wszystkich obszarach działań Wydziału |
Rozwój | C6 | R1, R2, R3, R4, R5 | stymulujące mechanizmy prorozwojowe skorelowane z uczelnianym programem "smart university" |
Współpraca | C7 | W1, W2, W3, W4, W5 | spójność działania, wzrost prestiżu Wydziału, rozwój nowych form współpracy |