1. Wprowadzenie
Przedstawiona metoda jest autorskim programem nauczania podstaw teorii projektowania architektonicznego oraz podstawowych zasad krytyki architektonicznej.
2. Cel programu seminarium
Celem programu nauczania teorii projektowania architektonicznego w semestrze 1 to zapoznanie studentów ze współczesnymi nurtami projektowania architektonicznego. Głównym celem seminarium jest rozwinięcie i pogłębienie świadomości studentów w zakresie rozwoju nowoczesnych nurtów projektowania architektonicznego, urbanistycznego i projektowania przestrzeni publicznych, prezentowanych na całym świecie w ostatnich latach w odniesieniu do zagadnień filozoficznych, socjologicznych, ekonomicznych i technologiczne oraz współczesne trendy rewitalizacji i projektowania w skali urbanistyczno-architektonicznej.
3. Metoda programowa
Program realizowany jest w formie spotkań seminaryjnych, z indywidualnymi prezentacjami multimedialnymi prowadzonymi przez poszczególnych studentów, nastawionych na kreatywność znanych na całym świecie biur lub pracowni architektonicznych oraz omawianie głównych cech twórczości wraz z analizą czynników wpływających na specyfikę form przestrzennych. Po przedstawieniu i przeanalizowaniu prac wybranej pracowni architektonicznej, każdy uczestnik seminarium ma za zadanie zaprojektować plakat, wykorzystując syntetyczne elementy graficzne prezentujące główne elementy charakteryzujące pracę wybranej pracowni architektonicznej. Oryginalność tej metody pozwala studentom poznać podstawy konstruktywnej i świadomej krytyki formy architektonicznej, analizy z wykorzystaniem narzędzi filozoficznych, socjologicznych, ekonomicznych i technologicznych. Część seminarium projektowego daje możliwość zaprojektowania syntetycznego charakteru lub grup postaci ilustrujących główne cechy pracy projektowej wybranej pracowni. Ostatnie pięć z piętnastu spotkań poświęconych jest prezentacji projektów graficznych i wspólnej dyskusji nad indywidualnymi rozwiązaniami.