Temat 1: Przekształcenia

Prowadzący:
dr hab. sztuki Krzysztof Wróblewski, prof. PG
dr sztuki Edyta Urwanowicz
mgr sztuki Łukasz Ławrynowicz
mgr sztuki Paweł Sasin

Cel przedmiotu: 
Rozwijanie i stymulowanie wyobraźni plastycznej oraz możliwości kreacyjnych. Wykształcenie umiejętności konsekwentnej realizacji zadania projektowego. Zdobywanie umiejętności posługiwania się różnymi technikami w kształtowaniu formy przestrzennej. 

Treści przedmiotu: 
Grafika w kontraście bieli i czerni z użyciem form organicznych, geometrycznych lub mieszanych: praca graficzna ma być indywidualną ekspresją na tematy subiektywne lub odnoszące się do aktualnej sytuacji społecznej lub politycznej.
Kolor – interpretacja poprzedniej pracy: poprzez zastosowanie koloru następuje zmiana wcześniejszych układów kompozycyjnych. Kolor ma również wpływ na przekazywanie znaczeń. 
Forma przestrzenna: wynikiem procesu przekształceń są prace przestrzenne z pogranicza architektury, rzeźby i sztuki użytkowej.  

Przykładowe zadanie:  
Posługiwanie się przestrzenią pozytywną i negatywną w budowaniu kompozycji opartej na kontrastach czerni i bieli. Stosowanie kontrastów barwnych w odniesieniu do formy. Budowanie obiektów przestrzennych z zastosowaniem pojęcia formy otwartej.
Tekstura. Interpretacja poprzedniej pracy z użyciem różnego typu tekstur. Określenie charakteru tekstury: gładka-szorstka, wklęsła-wypukła, błyszcząca-matowa, relief itp. 

Temat 2: Site-specific, land art, interwencja

Prowadzący:
dr hab. sztuki Krzysztof Wróblewski, prof. PG
mgr sztuki Łukasz Ławrynowicz
mgr inż. arch. Kacper Radziszewski
mgr sztuki Paweł Sasin

Cel przedmiotu: 
Rozwijanie i stymulowanie wyobraźni twórczej w projektowaniu obiektów przestrzennych uwzględniających specyfikę miejsca. Wykształcenie umiejętności współpracy. Zdobywanie umiejętności posługiwania się różnymi technikami w kształtowaniu formy przestrzennej. 

Treści przedmiotu: 
Kompozycje przestrzenne w określonych miejscach na terenie kampusu Politechniki Gdańskiej. Zajęcia podzielone są na dwie części:

  • Teoretyczną – składającą się z cyklu omówień i wykładów.
  • Druga część zajęć obejmuje praktyczne badania terenowe i działania:
    • A. wybór lokalizacji,
    • B. analiza historycznej i współczesnej architektury oraz układu przestrzennego kampusu Politechniki Gdańskiej,
    • C. projekt formy przestrzennej uwzględniającej kontekst miejsca (site-specific),
    • D. prezentacja projektu w formie plansz i modeli trójwymiarowych,
    • E. realizacja obiektu w skali 1:1. 

Przykładowe zadanie:  
Specyfika przestrzenna i historyczna kampusu Politechniki Gdańskiej. Rozważanie realizacji obiektu na stałe wpisanego w przestrzeń kampusu, bądź funkcjonującego czasowo, jako działanie efemeryczne.