Temat 1: Przekształcenia
Prowadzący:
dr hab. sztuki Krzysztof Wróblewski, prof. PG
dr sztuki Edyta Urwanowicz
mgr sztuki Łukasz Ławrynowicz
mgr sztuki Paweł Sasin
Cel przedmiotu:
Rozwijanie i stymulowanie wyobraźni plastycznej oraz możliwości kreacyjnych. Wykształcenie umiejętności konsekwentnej realizacji zadania projektowego. Zdobywanie umiejętności posługiwania się różnymi technikami w kształtowaniu formy przestrzennej.
Treści przedmiotu:
Grafika w kontraście bieli i czerni z użyciem form organicznych, geometrycznych lub mieszanych: praca graficzna ma być indywidualną ekspresją na tematy subiektywne lub odnoszące się do aktualnej sytuacji społecznej lub politycznej.
Kolor – interpretacja poprzedniej pracy: poprzez zastosowanie koloru następuje zmiana wcześniejszych układów kompozycyjnych. Kolor ma również wpływ na przekazywanie znaczeń.
Forma przestrzenna: wynikiem procesu przekształceń są prace przestrzenne z pogranicza architektury, rzeźby i sztuki użytkowej.
Przykładowe zadanie:
Posługiwanie się przestrzenią pozytywną i negatywną w budowaniu kompozycji opartej na kontrastach czerni i bieli. Stosowanie kontrastów barwnych w odniesieniu do formy. Budowanie obiektów przestrzennych z zastosowaniem pojęcia formy otwartej.
Tekstura. Interpretacja poprzedniej pracy z użyciem różnego typu tekstur. Określenie charakteru tekstury: gładka-szorstka, wklęsła-wypukła, błyszcząca-matowa, relief itp.
Temat 2: Site-specific, land art, interwencja
Prowadzący:
dr hab. sztuki Krzysztof Wróblewski, prof. PG
mgr sztuki Łukasz Ławrynowicz
mgr inż. arch. Kacper Radziszewski
mgr sztuki Paweł Sasin
Cel przedmiotu:
Rozwijanie i stymulowanie wyobraźni twórczej w projektowaniu obiektów przestrzennych uwzględniających specyfikę miejsca. Wykształcenie umiejętności współpracy. Zdobywanie umiejętności posługiwania się różnymi technikami w kształtowaniu formy przestrzennej.
Treści przedmiotu:
Kompozycje przestrzenne w określonych miejscach na terenie kampusu Politechniki Gdańskiej. Zajęcia podzielone są na dwie części:
- Teoretyczną – składającą się z cyklu omówień i wykładów.
- Druga część zajęć obejmuje praktyczne badania terenowe i działania:
- A. wybór lokalizacji,
- B. analiza historycznej i współczesnej architektury oraz układu przestrzennego kampusu Politechniki Gdańskiej,
- C. projekt formy przestrzennej uwzględniającej kontekst miejsca (site-specific),
- D. prezentacja projektu w formie plansz i modeli trójwymiarowych,
- E. realizacja obiektu w skali 1:1.
Przykładowe zadanie:
Specyfika przestrzenna i historyczna kampusu Politechniki Gdańskiej. Rozważanie realizacji obiektu na stałe wpisanego w przestrzeń kampusu, bądź funkcjonującego czasowo, jako działanie efemeryczne.