Laboratorium - Centrum Projektowania Uniwersalnego (CPU) powstało jako kontynuacja działalności Centrum Projektowania Uniwersalnego powołanego na Politechnice Gdańskiej w roku 2014 r. pierwszego w Polsce centrum badawczo-rozwojowego wdrażającego koncepcje projektowania uniwersalnego w kształtowaniu środowiska fizycznego, produktów i usług.
Główne cele laboratorium to prowadzenie badań naukowych, wdrożeniowych oraz działań popularyzatorskich w zakresie:
- promowania zasad projektowania uniwersalnego we wszystkich dziedzinach gospodarki,
- projektowania środowiska zbudowanego, produktów i usług dla zwiększenia potencjału gospodarczego regionu i kraju poprzez efektywne wykorzystanie kapitału ludzkiego osób ze szczególnymi potrzebami,
- wdrażania w polskich miastach Standardów Dostępności.
Laboratorium dysponuje sprzętem symulacyjnym wykorzystywanym podczas zajęć dydaktycznych, prowadzonych warsztatów, szkoleń oraz innych działań. Ponadto, sprzęt jest udostępniany na wskazany czas poprzez wypożyczenie na rewers w celu użytkowania przez osoby ze szczególnymi potrzebami.
Centrum realizuje także następujące zadania:
1. Wdrażanie w Jednostkach Samorządu Terytorialnego Standardów Dostępności w ramach umów licencyjnych.
2. Szkolenia pracowników JST, koordynatorów dostępności w obszarze zarządzania dostępnością w podmiotach publicznych.
3. Doradztwo w zakresie oceny dostępności (audytów dostępności) terenów i obiektów do wymagań osób ze szczególnymi potrzebami, zgodnie z zasadami projektowania uniwersalnego.
4. Sporządzanie projektów poprawy dostępności w obiektach i przestrzeniach publicznych.
5. Opracowanie programów poprawy dostępności produktów powszechnego użytku, zgodnie z zasadami projektowania uniwersalnego.
6. Konsultacja projektów i produktów oraz opracowanie programów poprawy dostępności pod względem poprawności i racjonalności rozwiązań technicznych w zakresie realizacji idei projektowania uniwersalnego.
7. Opracowanie strategii poprawy dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami w jednostkach samorządu terytorialnego; krótko i długofalowe strategie poprawy dostępności.
8. Prowadzenie szkoleń z zakresu poprawy dostępności i projektowania uniwersalnego