Laboratorium - Centrum Projektowania Uniwersalnego (CPU) powstało jako kontynuacja działalności Centrum Projektowania Uniwersalnego powołanego na Politechnice Gdańskiej w roku 2014 r. pierwszego w Polsce centrum badawczo-rozwojowego wdrażającego koncepcje projektowania uniwersalnego w kształtowaniu środowiska fizycznego, produktów i usług.

Główne cele laboratorium to prowadzenie badań naukowych, wdrożeniowych oraz działań popularyzatorskich w zakresie:

- promowania zasad projektowania uniwersalnego we wszystkich dziedzinach gospodarki,

- projektowania środowiska zbudowanego, produktów i usług dla zwiększenia potencjału gospodarczego regionu i kraju poprzez efektywne wykorzystanie kapitału ludzkiego osób ze szczególnymi potrzebami,

- wdrażania w polskich miastach Standardów Dostępności.

Laboratorium dysponuje sprzętem symulacyjnym wykorzystywanym podczas zajęć dydaktycznych, prowadzonych warsztatów, szkoleń oraz innych działań. Ponadto, sprzęt jest udostępniany na wskazany czas poprzez wypożyczenie na rewers w celu użytkowania przez osoby ze szczególnymi potrzebami.

Centrum realizuje także następujące zadania:

1. Wdrażanie w Jednostkach Samorządu Terytorialnego Standardów Dostępności w ramach umów licencyjnych.

2. Szkolenia pracowników JST, koordynatorów dostępności w obszarze zarządzania dostępnością w podmiotach publicznych.

3. Doradztwo w zakresie oceny dostępności (audytów dostępności) terenów i obiektów do wymagań osób ze szczególnymi potrzebami, zgodnie z zasadami projektowania uniwersalnego.

4. Sporządzanie projektów poprawy dostępności w obiektach i przestrzeniach publicznych.

5. Opracowanie programów poprawy dostępności produktów powszechnego użytku, zgodnie z zasadami projektowania uniwersalnego.

6. Konsultacja projektów i produktów oraz opracowanie programów poprawy dostępności pod względem poprawności i racjonalności rozwiązań technicznych w zakresie realizacji idei projektowania uniwersalnego.

7. Opracowanie strategii poprawy dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami w jednostkach samorządu terytorialnego; krótko i długofalowe strategie poprawy dostępności.

8. Prowadzenie szkoleń z zakresu poprawy dostępności i projektowania uniwersalnego