Gdańsk Digi-City | Wydział Architektury Politechniki Gdańskiej

Treść strony

Gdańsk Digi-City

Cel Projektu

Stworzenie cyfrowego bliźniaka (ang. digital twin) Gdańska, odtwarzającego stan obecny i rozwój historycznej tkanki miejskiej. Ten interaktywny model miasta zostanie wykorzystany do stworzenia różnorodnych aplikacji, animacji, projekcji holograficznych i innych w celach edukacyjnych i gamifikacyjnych oraz będzie mógł zostać wykorzystany przez różne podmioty dydaktyczne i badawcze. Innowację w projekcie stanowi stworzenie wirtualnego środowiska miejskiego, zrekonstruowanego cyfrowymi technikami 3D, w oparciu o badania historyczne i urbanistyczne, ze szczególnym zwróceniem uwagi na historyczne niuanse związane z rozwojem przestrzennym miasta. Podczas realizacji projektu zakłada się: badania historyczne (kwerenda archiwalna, badania in-situ, skany laserowe, fotogrametria z drona); stworzenie modelu bazowego stanu obecnego na podstawie różnych baz danych geograficznych, numerycznych modeli terenu i innych, stworzenie nakładek na cyfrowy, interaktywny model bazowy, przedstawiających historyczne fazy rozwoju miasta:

  1. XIX wiek - przed zniszczeniami wojennymi,
  2. XVII wiek - złota epoka Gdańska oraz domknięcie systemu nowożytnych fortyfikacji,
  3. transformacja renesansowa - założenie starowłoskich fortyfikacji bastionowych frontu zachodniego,
  4. średniowiecze - Gdańsk jako największe miasto średniowiecznej Polski oraz członek Ligi Hanzeatyckiej;

stworzenie narzędzi i aplikacji do udostępniania modelu - popularno-naukowe upowszechnianie wyników projektu. Proponowany projekt posiada wysoki potencjał aplikacyjny. Model może posłużyć edukacji urbanistyczno-architektonicznej i pomóc w podniesieniu świadomości społecznej dotyczącej historii i dziedzictwa oraz rozwoju przestrzennego miasta w dynamicznie zmieniających się uwarunkowaniach przyrodniczo-ekonomicznych. Planuje się także wykorzystanie modelu jako narzędzia planistycznego, do symulacji potencjalnych kierunków rozwoju przestrzennego Gdańska (między innymi w kontekście zmian klimatycznych, społecznych i ekonomicznych). Istnieje też możliwość dalszego rozwoju aplikacji na potrzeby gry miejskiej popularyzującej lokalną miejską historię oraz budującą i wzmacniającą tożsamość mieszkańców miasta. Model posłuży też do stworzenia aplikacji webowej, hologramu czy sketchfaba jako narzędzia do popularyzacji wyników badań, do udostępniania w muzeach i do indywidualnej eksploracji modelu i rozwoju przestrzennego miasta, również z możliwością aplikacji środowiska VR do cyfrowego modelu.

Kierownik

dr inż. arch. Joanna Badach