Projektowanie architektoniczne I
Studenci biorący udział w zajęciach zapoznają się z podstawowymi pojęciami i definicjami dotyczącymi podstaw kompozycji. Zdobyte informacje pozwalają im lepiej zrozumieć otaczającą przestrzeń oraz zasady w niej obowiązujące. Zajęcia stają się wstępem do rozumienia środowiska zurbanizowanego. Daje to szansę na lepsze poznanie obowiązujących w nim reguł przestrzennych. Studenci zdobywają wiedzę o rysunku i jego zastosowaniu do tworzenia przestrzennych form.
Treść zajęć
- Ilustracja związków zachodzących w przestrzeni;
- Definiowanie relacji przestrzennych - cechy, nazwy, metody;
- Wyjaśnianie skutków stosowanych układów przestrzennych i ich konsekwencji dla percepcji.
Zajęcia są obowiązkowe i wchodzą w skład modułu wraz z wykładami w Ergonomii i Geometrii Wykreślanej.
Projektowanie architektoniczne II
Kurs umożliwia studentom dalszy rozwój umiejętności i wiedzy zdobytej podczas pierwszego semestru projektowania architektonicznego. Studenci realizują projekty małych struktur przestrzennych, które pozwalają badać relacje w środowisku zbudowanym. Projektowanie różnych form przestrzennych pomaga rozwijać umiejętności techniczne i koncepcyjne, które później będą wykorzystywane w zaawansowanych kompozycjach.
Treść zajęć
- Zwracanie uwagi na społeczny, kulturowy kontekst projektu;
- Integracja aspektów teorii architektury z procesem projektowania;
- Instrukcja w zakresie opracowania projektu architektonicznego z jego grafiką i prezentacją przestrzenną.
Zajęcia są obowiązkowe i stanowią część modułu wraz z wykładami z teorii architektury i zajęć z technik komputerowych.
Projektowanie architektoniczne III
Temat zajęć
Tematem zajęć jest projekt domu ekologicznego. Zadanie polega na stworzeniu koncepcji architektonicznej domu jednorodzinnego o określonym przez studenta programie funkcjonalnym. Należy uwzględnić w projekcie zagadnienia związane z minimalizowaniem negatywnego wpływu budynku na środowisko, w tym energooszczędności oraz właściwego kontekstu przyrodniczego i kulturowego. Celem ćwiczenia jest zapoznanie z problematyką zrównoważonego budownictwa jednorodzinnego.
Treść zajęć
- Analiza lokalizacji obiektu jako podstawa budowania jego założeń koncepcyjnych
- Tworzenie programu funkcjonalnego przestrzeni zamieszkania w skali domu jednorodzinnego
- Zagadnienia środowiskowe – różne sposoby podejścia, możliwości rozwiązań
- Otoczenie, forma, funkcja, konstrukcja, materiał, detal – logiczne łączenie zagadnień
- Język graficzny jako podstawowy środek wyrazu myśli architektonicznej
Przedmiot jest obowiązkowy.
Projektowanie architektoniczne IV
Cohousing - projekt małego, wielorodzinnego zespołu mieszkaniowego, inspirowanego ideą wspólnotowego kształtowania środowiska mieszkaniowego (realizowanego z powodzeniem w wielu krajach świata). Staranne wyważenie przestrzeni prywatnej, pół-publicznej / pół-prywatnej i publicznej zwraca uwagę na problem integracji społecznej w kreowanej przestrzeni. Proces projektowy ma symulować uspołecznienie procesu projektowania, przygotować i zachęcać do projektowania uczestniczącego.
Treść zajęć
- Zagadnienia urbanistyczne, środowiskowe i społeczne środowiska mieszkaniowego;
- Forma architektoniczna zespołu zabudowy jako element wpływający na więzi społeczne;
- Techniczne i technologiczne rozwiązania architektury zrównoważonej.
Kurs oferowany jest jako studio projektowe zintegrowane z zestawem zajęć na pokrewny temat.
Projektowanie architektoniczne V
Tematem zajęć jest projekt niewielkiego budynku użyteczności publicznej. Jego funkcja jest związana w ogólnodostępnymi usługami dla społeczności lokalnej (np. biuro typu co-working, mediateka, dom kultury). Obiekt powinien być powiązany z przestrzenią publiczną i stanowić ważne, użyteczne miejsce dla lokalnej społeczności. Projektowanie uwzględnia podejście proekologiczne i prospołeczne związane z minimalizowaniem negatywnego wpływu budynku na środowisko i tworzeniem zdrowych, przyjaznych ludziom przestrzeni życia.
Treść zajęć
- Analiza lokalizacji obiektu jako podstawa budowania jego założeń koncepcyjnych
- Tworzenie programu funkcjonalnego obiektu z uwzględnieniem potrzeb lokalnych społeczności
- Zagadnienia środowiskowe – różne sposoby podejścia, możliwości rozwiązań odpowiednich dla obiektów użyteczności publicznej
- Otoczenie, forma, funkcja, konstrukcja, materiał, detal – logiczne wiązanie zagadnień
- Język graficzny jako podstawowy środek wyrazu myśli architektonicznej