Projektowanie architektoniczne | Wydział Architektury Politechniki Gdańskiej

Treść strony

Projektowanie architektoniczne

Obraz abstrakcyjny 1

Projektowanie architektoniczne I

Studenci biorący udział w zajęciach zapoznają się z podstawowymi pojęciami i definicjami dotyczącymi podstaw kompozycji. Zdobyte informacje pozwalają im lepiej zrozumieć otaczającą przestrzeń oraz zasady w niej obowiązujące. Zajęcia stają się wstępem do rozumienia środowiska zurbanizowanego. Daje to szansę na lepsze poznanie obowiązujących w nim reguł przestrzennych. Studenci zdobywają wiedzę o rysunku i jego zastosowaniu do tworzenia przestrzennych form.

Treść zajęć

  • Ilustracja związków zachodzących w przestrzeni;
  • Definiowanie relacji przestrzennych - cechy, nazwy, metody;
  • Wyjaśnianie skutków stosowanych układów przestrzennych i ich konsekwencji dla percepcji.

Zajęcia są obowiązkowe i wchodzą w skład modułu wraz z wykładami w Ergonomii i Geometrii Wykreślanej.

Projektowanie architektoniczne II

Kurs umożliwia studentom dalszy rozwój umiejętności i wiedzy zdobytej podczas pierwszego semestru projektowania architektonicznego. Studenci realizują projekty małych struktur przestrzennych, które pozwalają badać relacje w środowisku zbudowanym. Projektowanie różnych form przestrzennych pomaga rozwijać umiejętności techniczne i koncepcyjne, które później będą wykorzystywane w zaawansowanych kompozycjach.

Treść zajęć

  • Zwracanie uwagi na społeczny, kulturowy kontekst projektu;
  • Integracja aspektów teorii architektury z procesem projektowania;
  • Instrukcja w zakresie opracowania projektu architektonicznego z jego grafiką i prezentacją przestrzenną.

Zajęcia są obowiązkowe i stanowią część modułu wraz z wykładami z teorii architektury i zajęć z technik komputerowych.

Projektowanie architektoniczne III

Temat zajęć

Tematem zajęć jest projekt domu ekologicznego. Zadanie polega na stworzeniu koncepcji architektonicznej domu jednorodzinnego o określonym przez studenta programie funkcjonalnym. Należy uwzględnić w projekcie zagadnienia związane z minimalizowaniem negatywnego wpływu budynku na środowisko, w tym energooszczędności oraz właściwego kontekstu przyrodniczego i kulturowego. Celem ćwiczenia jest zapoznanie z problematyką zrównoważonego budownictwa jednorodzinnego.

Treść zajęć

  • Analiza lokalizacji obiektu jako podstawa budowania jego założeń koncepcyjnych
  • Tworzenie programu funkcjonalnego przestrzeni zamieszkania w skali domu jednorodzinnego
  • Zagadnienia środowiskowe – różne sposoby podejścia, możliwości rozwiązań
  • Otoczenie, forma, funkcja, konstrukcja, materiał, detal – logiczne łączenie zagadnień
  • Język graficzny jako podstawowy środek wyrazu myśli architektonicznej

Przedmiot jest obowiązkowy.

Projektowanie architektoniczne IV

Cohousing - projekt małego, wielorodzinnego zespołu mieszkaniowego, inspirowanego ideą wspólnotowego kształtowania środowiska mieszkaniowego (realizowanego z powodzeniem w wielu krajach świata). Staranne wyważenie przestrzeni prywatnej, pół-publicznej / pół-prywatnej i publicznej zwraca uwagę na problem integracji społecznej w kreowanej przestrzeni. Proces projektowy ma symulować uspołecznienie procesu projektowania, przygotować i zachęcać do projektowania uczestniczącego.

Treść zajęć

  • Zagadnienia urbanistyczne, środowiskowe i społeczne środowiska mieszkaniowego;
  • Forma architektoniczna zespołu zabudowy jako element wpływający na więzi społeczne;
  • Techniczne i technologiczne rozwiązania architektury zrównoważonej.

Kurs oferowany jest jako studio projektowe zintegrowane z zestawem zajęć na pokrewny temat.

Projektowanie architektoniczne V

Tematem zajęć jest projekt niewielkiego budynku użyteczności publicznej. Jego funkcja jest związana w ogólnodostępnymi usługami dla społeczności lokalnej (np. biuro typu co-working, mediateka, dom kultury). Obiekt powinien być powiązany z przestrzenią publiczną i stanowić ważne, użyteczne miejsce dla lokalnej społeczności. Projektowanie uwzględnia podejście proekologiczne i prospołeczne związane z minimalizowaniem negatywnego wpływu budynku na środowisko i tworzeniem zdrowych, przyjaznych ludziom przestrzeni życia.

Treść zajęć

  • Analiza lokalizacji obiektu jako podstawa budowania jego założeń koncepcyjnych
  • Tworzenie programu funkcjonalnego obiektu z uwzględnieniem potrzeb lokalnych społeczności
  • Zagadnienia środowiskowe – różne sposoby podejścia, możliwości rozwiązań odpowiednich dla obiektów użyteczności publicznej
  • Otoczenie, forma, funkcja, konstrukcja, materiał, detal – logiczne wiązanie zagadnień
  • Język graficzny jako podstawowy środek wyrazu myśli architektonicznej

Konkursy

W dniu 22 czerwca 2022 Komisja Konkursowa rozstrzygnęła konkurs projektowy pn. „Badanie możliwości rozwoju i przekształceń miejscowości Jurata na Półwyspie Helskim - koncepcja zespołu apartamentowo-usługowego” W konkursie udział wzięli studenci VI semestru w ramach Projektowania Przeddyplomowego w Katedrze Projektowania Środowiskowego (prowadzący: dr hab. inż. arch. Robert Idem prof. PG, dr hab. inż. arch. Dorota Jankowska-Wojtowicz prof. PG, dr hab. inż. arch. Katarzyna Zielonko-Jung prof. PG, dr inż. arch. Agnieszka Kurkowska). Partnerem Wydziału Architektury Politechniki Gdańskiej była Spółka „Białe Piaski Jurata”. Do konkursu zgłoszono 17 prac. Komisja Konkursowa zdecydowała o następującym podziale nagród i wyróżnień: I nagroda – praca autorstwa Magdaleny Stramskiej dwie III nagrody ex aequo - prace autorstwa Kingi Makowskiej i Jakuba Czerwińskiego wyróżnienia dla prac autorstwa Mai Paprockiej, Olivera Brzyskiego, Bartosza Dąbrowskiego, Moniki Bogackiej, Agaty Kwiecińskiej Laureatom gratulujemy!