Przedmiot składa się z 4 kierunków obieralnych przez studentów w ramach zajęć:

Techniki komputerowe II – Blender dla architekta

Cel przedmiotu: 
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z możliwościami programu Blender oraz dodatku BlenderBIM, udostępnianych na zasadzie open-source, w odniesieniu do projektowania architektonicznego w standardzie openBIM. 

Treści przedmiotu: 
Podczas zajęć studenci poznają możliwości modelowania i projektowania architektury przy pomocy narzędzi programu Blender.  Zaprezentowane zostaną zarówno metody modelowania bezpośredniego jak i parametrycznego, w tym z zastosowaniem programowania graficznego. Drugim aspektem jest klasyfikacja geometrii trójwymiarowej, zgodnie ze standardem IFC, i tworzenie modelu BIM.

Przykładowe zagadnienia/zadania:  

  • modelowanie poprzez morfowanie,
  • modelowanie przy pomocy krzywych,
  • modelowanie przy pomocy parametrycznych modyfikatorów,
  • modelowanie przy pomocy programowania graficznego,
  • tworzenie i nadawanie atrybutów,
  • nadawanie klas i atrybutów IFC,
  • tworzenie własnych i korzystanie z gotowych bibliotek modeli.

Techniki komputerowe II – integracja systemów BIM i GIS

Cel przedmiotu: 
Celem zajęć będzie nauka elementów GIS i BIM, które będą przydatne przede wszystkim przy pracy nad koncepcjami urbanistycznymi i architektonicznymi – pozyskiwanie, przetwarzanie i wizualizacja danych geograficznych przy wykorzystaniu GIS oraz podstawowe narzędzia BIM do modelowania koncepcyjnego (modelowanie terenu, środowisko modelowania bryłowego, modyfikacja i parametryzacja brył koncepcyjnych). Następnie zaprezentowane zostaną elementy integracji systemów GIS i BIM. Zostaną wykorzystane następujące narzędzia: QGIS, wybrana mobilna aplikacja GIS do zbierania pomiarów terenowych oraz Autodesk Revit.

Treści przedmiotu: 
W ostatnich latach dużą popularność zyskuje koncepcja smart city i wykorzystanie dostępnych danych oraz technologii, takich jak system informacji geograficznej (GIS), w projektowaniu zrównoważonych miast. Podobnie modelowanie informacji o budynku (BIM) to coraz powszechniej wykorzystywane narzędzie dla projektantów, zapewniające lepszą wydajność pracy, a także możliwość koordynacji wielu elementów projektu czy przeprowadzenia analiz i symulacji w środowisku wirtualnym.

Przykładowe zagadnienia/zadania:  

  • źródła i właściwości danych GIS, podstawy analiz przestrzennych,
  • zbieranie danych w terenie, GIS w tworzeniu koncepcji zagospodarowania terenu,
  • wizualizacja danych i wyników analiz w GIS,
  • wstęp do BIM  i podstawy Autodesk Revit,
  • Autodesk Revit – modelowanie terenu, środowisko modelowania bryłowego, modyfikacja i parametryzacja brył koncepcyjnych – tworzenie koncepcji architektonicznych,
  • elementy integracji systemów GIS i BIM – wykorzystanie danych GIS do tworzenia modelu terenu i otoczenia w Autodesk Revit, udostępnianie projektu Autodesk Revit w aplikacjach GIS.

Techniki komputerowe II – Building Information Modelling

Cel przedmiotu: 
Szczegółowe poznanie metod optymalizacji projektowania indywidualnego i zespołowego przy użyciu parametrycznego modelowania BIM (Building Information Modelling) w programie Autodesk Revit Architecture. Zawarte w całym zestawie szkoleniowym praktyczne ćwiczenia projektowe zapoznają studentów z metodami integracji projektowania parametrycznego oraz wymiany danych z innymi programami CAD/BIM, modyfikowania obiektów parametrycznych oraz generowania automatycznych dokumentacji architektonicznych 2D/3D.

Treści przedmiotu: 
Plan zajęć wprowadza w typowy przepływ pracy projektowej i umiejętności rozwiązywania problemów podczas tworzenia pełnego modelu 3D BIM i powiązanej z nim dokumentacji architektoniczno-budowlanej. W zakres kursu wchodzą: poznanie funkcji, poleceń i zaawansowanych technik tworzenia trójwymiarowych modeli (baz danych) budynków BIM, praca z parametrami, automatyczne generowanie elementów architektonicznych na podstawie studialnych brył szkicowych (Form, Mass), poznanie zaawansowanych narzędzi do generowania organicznych powłok, wielopoziomowych parametrycznych elementów, elewacji, perspektyw oraz prezentacji architektonicznych. Dodatkowo podczas zajęć studenci poznają zaawansowane techniki przygotowania, edycji oraz publikacji dokumentacji architektonicznych w formacie cyfrowym.

Przykładowe zagadnienia/zadania:  

  • systemy krzywoliniowej siatki kurtynowej, tworzenie form organicznych,
  • projekt koncepcyjny, praca z narzędziem do tworzenia studyjnych elementów bryłowych (Form, Mass), 
  • wymiana danych z innymi programami przy użyciu wieloplatformowego systemu IFC, 
  • współpraca z modelami 3DS, SketchUp oraz tworzenie interaktywnych linków z plikami typu CAD, 
  • praca z rodzinami komponentów i obiektami parametrycznymi (zastosowanie zewnętrznych wtyczek typu plug-in do generowania złożonych parametrycznych elementów),
  • konfiguracja interaktywnych siatek konstrukcyjnych, przekrojów i poziomów.

Techniki komputerowe II – algorytmiczne wspomaganie projektu

Cel przedmiotu: 
Poznanie metod algorytmicznego projektowania w architekturze. Podczas zajęć studenci poznają podstawy metod projektowania algorytmicznego z wykorzystaniem języka wizualnego Grassohopper. Celem przedmiotu jest wprowadzenie zasad projektowania parametrycznego w zakres narzędzi projektanta.

Treści przedmiotu: 
W trakcie zajęć student poznaje metody modelowania trójwymiarowego opartego o geometrie NURBS w programie Rhinoceros. Dzięki serii ćwiczeń student zapoznaje się z podstawami zapisu oraz zasad działania algorytmów, związanymi z parametrami, typami danych czy złożonością algorytmu. Dzięki zastosowaniu metod algorytmicznych jest w stanie samodzielnie wykonać skrypt automatyzujący pracę. W trakcie zajęć poznaje również metody tworzenia krzywoliniowych fasad oraz podstawy fabrykacji i zapisu zaawansowanych geometrycznie form.

Przykładowe zagadnienia/zadania:  

  • krzywoliniowe powierzchnie NURBS,
  • algorytm Voronoi,
  • wzory perforacji oparte o atraktory,
  • krzywoliniowa fasada z wykorzystaniem panelizacji,
  • fasada Stadionu Olimpijskiego w Pekinie.