Celem przedmiotu jest zapoznanie się z podstawowymi elementami warsztatu rysunkowego, malarskiego i rzeźbiarskiego, kształtowanie umiejętności obserwacji oraz tworzenia syntetycznych prac plastycznych na podstawie analizy form i zjawisk zaobserwowanych w naturze. Poszczególne zagadnienia realizowane są na zajęciach w sem. I-III, w ramach Pracowni plastycznej I, II, III.

Pracownia plastyczna 1

Prowadzący:
dr hab. sztuki Dominika Krechowicz, prof. PG
dr hab. sztuki Wojciech Strzelecki, prof. PG
mgr sztuki Łukasz Ławrynowicz

Cel przedmiotu:
Kształtowanie podstawowych umiejętności rysunkowych, zgodnie z zasadami proporcji, konstrukcji i perspektywy. Zapoznanie się z różnymi technikami rysunkowymi, takimi jak: ołówek, patyk, czarny tusz.

Treść przedmiotu:
Przedmiotem zajęć są prace realizowane w różnych technikach rysunkowych na podstawie obserwacji natury, stanowiącej ważny element badania przestrzeni i formy. Studenci uczą się umiejętności posługiwania linią, plamą, światłocieniem oraz zapoznają się z podstawami kompozycji rysunkowej oraz pojęciami takimi jak: przestrzeń, forma, światło, kontrast, statyka, dynamika. 

Przykładowe zagadnienia:

  • szkice martwej natury,
  • studium martwej natury,
  • studium wnętrza,
  • studium postaci.

Technika: czarny tusz, patyk, brystol. 

Pracownia plastyczna 2

Prowadzący:
dr hab. sztuki Dominika Krechowicz, prof. PG
dr sztuki Edyta Urwanowicz
mgr sztuki Łukasz Ławrynowicz

Cel przedmiotu:
Kształtowanie umiejętności budowania kompozycji malarskiej wykorzystując kontrasty barwne i walorowe. Zapoznanie się z podstawami malarskiej techniki temperowej.

Treść przedmiotu:
Badanie wzajemnych relacji barwnych oraz wpływu światła i cienia na kolor na podstawie obserwacji natury. Każde zadanie poprzedzone jest szkicem malarskim, który stanowi punkt wyjścia do realizacji pracy studyjnej. Podczas ćwiczeń studenci zapoznają się z podstawowymi pojęciami związanymi z malarstwem, takimi jak: kolory ciepłe i chłodne, kontrasty barwne, gama kolorystyczna oraz dominanta. 

Przykładowe zagadnienia:

  • szkice martwej natury,
  • studium martwej natury,
  • studium postaci.

Technika: farby temperowe, brystol.

Pracownia plastyczna 3

Prowadzący:
prof. dr hab. sztuki Jan Buczkowski
dr hab. sztuki Krzysztof Wróblewski, prof. PG
dr sztuki Edyta Urwanowicz
mgr sztuki Łukasz Ławrynowicz
mgr sztuki Paweł Sasin

Cel przedmiotu:
Badanie wpływu światła na formę i przestrzeń. Kształtowanie umiejętności syntezy na podstawie analizy zjawisk i form zaobserwowanych w naturze. Zapoznanie się z podstawowymi elementami warsztatu rzeźbiarskiego.

Treść przedmiotu:
Rysunkowe i malarskie studia światła i cienia na podstawie obserwacji wybranego pojedynczego przedmiotu, wnętrza (lub przestrzeni architektonicznej) oraz rzeźbiarskie studium głowy na podstawie obserwacji modela. Zadania rysunkowe i malarskie są pretekstem do ukazania zmienności światła i jego wpływu na postrzeganie formy, koloru, przestrzeni oraz budowania nastroju. Istotnym elementem zadania jest wyrażenie różnic walorowych i kolorystycznych w ramach tej samej materii w zależności od rodzaju światła, sąsiedztwa, a także relacji do otoczenia. Należy zwrócić uwagę na takie efekty świetlne jak światło bezpośrednio padające na powierzchnię, światło odbite, cień własny czy cień rzucony. W pracy rzeźbiarskiej ważna jest umiejętność oddania charakterystycznych cech modela.

Przykładowe zagadnienia:

  • kontrast światła i cienia; rysunkowe studium światła na podstawie obserwacji pojedynczego przedmiotu,
  • światło we wnętrzu i przestrzeni architektonicznej; malarstwo,
  • rzeźba: popiersie – interpretacja; kreacyjna realizacja zadania na podstawie obserwacji modela.