Geometria wykreślna

Cel przedmiotu: 
Wykształcenie umiejętności przedstawiania przestrzeni na rysunku płaskim w celu przeprowadzenia podstawowych działań na elementach przestrzeni.

Treść przedmiotu: 

  • elementy przestrzeni, rzutowanie, metody rzutowania,
  • rzuty Monge’a: odwzorowanie punktu, prostej i płaszczyzny,
  • elementy wspólne, cienie,
  • równoległość, prostopadłość, transformacja,
  • przekroje wielościanów,
  • obroty, rozwinięcia wielościanów,
  • punkty przebicia, przenikanie wielościanów,
  • aksonometria prostokątna,
  • aksonometria ukośna, cienie w aksonometrii,
  • geometria dachów.

Przykładowe zagadnienia/zadania: 

  1. Skonstruować cienie wielokąta i odcinka rzucone na rzutnie i cienie wzajemne.  
  2. Skonstruować rozwinięcie wielościanu.
  3. Wyznaczyć linię przenikania wielościanów.
  4. Na podstawie zadanych rzutów skonstruować aksonometrię złożonego wielościanu oraz jego cienie rzucone i wzajemne.

Geometria dla architekta

Cel przedmiotu: 
Rozwinięcie zdolności przestrzennego widzenia i zastosowanie jej w projektowaniu architektonicznym. Nabycie podstaw rysunku perspektywicznego. Nabycie wiedzy o powierzchniach występujących w architekturze.

Treść przedmiotu: 

  1. Rzut cechowany – projekt drogi w terenie.
  2. Perspektywa – założenia metody. Perspektywa czołowa, okrąg w perspektywie. Perspektywa pionowa – czołowa i boczna, cień w perspektywie. Perspektywa cyfrowa.
  3. Wielościany foremne, półforemne i kopuły geodezyjne.
  4. Krzywe i ich ogólne własności. Krzywe generowane komputerowo.
  5. Powierzchnie i ich ogólne własności. Powierzchnie generowane komputerowo.
  6. Powierzchnie stopnia II i ich przekroje. Krzywe stożkowe.
  7. Powierzchnie prostokreślne i śrubowe.
  8. Przenikanie powierzchni. Sklepienia.

Przykładowe zagadnienia/zadania: 

  1. Na podstawie zadanych rzutów i założeń skonstruować perspektywę obiektu i dla zadanego promienia świetlnego wyznaczyć wszystkie cienie.
  2. Skonstruować cień własny kuli i cienie na rzutnie.
  3. Wyznaczyć cień wzajemny padający od kuli na torus.
  4. Wyznaczyć cień do wnętrza stożka dla zadanego kierunku promienia świetlnego.
  5. Wymodelować powierzchnię prostokreślną w zapisie parametrycznym.