Geometria wykreślna
Cel przedmiotu:
Wykształcenie umiejętności przedstawiania przestrzeni na rysunku płaskim w celu przeprowadzenia podstawowych działań na elementach przestrzeni.
Treść przedmiotu:
- elementy przestrzeni, rzutowanie, metody rzutowania,
- rzuty Monge’a: odwzorowanie punktu, prostej i płaszczyzny,
- elementy wspólne, cienie,
- równoległość, prostopadłość, transformacja,
- przekroje wielościanów,
- obroty, rozwinięcia wielościanów,
- punkty przebicia, przenikanie wielościanów,
- aksonometria prostokątna,
- aksonometria ukośna, cienie w aksonometrii,
- geometria dachów.
Przykładowe zagadnienia/zadania:
- Skonstruować cienie wielokąta i odcinka rzucone na rzutnie i cienie wzajemne.
- Skonstruować rozwinięcie wielościanu.
- Wyznaczyć linię przenikania wielościanów.
- Na podstawie zadanych rzutów skonstruować aksonometrię złożonego wielościanu oraz jego cienie rzucone i wzajemne.
Geometria dla architekta
Cel przedmiotu:
Rozwinięcie zdolności przestrzennego widzenia i zastosowanie jej w projektowaniu architektonicznym. Nabycie podstaw rysunku perspektywicznego. Nabycie wiedzy o powierzchniach występujących w architekturze.
Treść przedmiotu:
- Rzut cechowany – projekt drogi w terenie.
- Perspektywa – założenia metody. Perspektywa czołowa, okrąg w perspektywie. Perspektywa pionowa – czołowa i boczna, cień w perspektywie. Perspektywa cyfrowa.
- Wielościany foremne, półforemne i kopuły geodezyjne.
- Krzywe i ich ogólne własności. Krzywe generowane komputerowo.
- Powierzchnie i ich ogólne własności. Powierzchnie generowane komputerowo.
- Powierzchnie stopnia II i ich przekroje. Krzywe stożkowe.
- Powierzchnie prostokreślne i śrubowe.
- Przenikanie powierzchni. Sklepienia.
Przykładowe zagadnienia/zadania:
- Na podstawie zadanych rzutów i założeń skonstruować perspektywę obiektu i dla zadanego promienia świetlnego wyznaczyć wszystkie cienie.
- Skonstruować cień własny kuli i cienie na rzutnie.
- Wyznaczyć cień wzajemny padający od kuli na torus.
- Wyznaczyć cień do wnętrza stożka dla zadanego kierunku promienia świetlnego.
- Wymodelować powierzchnię prostokreślną w zapisie parametrycznym.