Wstępny etap zdobywania umiejętności w zakresie profesjonalnego projektowania. Celem jest wykształcenie indywidualnej wrażliwości w kształtowaniu formy przestrzennej. Projektowane obiekty o prostej strukturze poddawane są ocenie grupowej oraz indywidualnej. Zdobyte umiejętności są podstawą do projektowania bardziej zaawansowanych form na semestrach późniejszych.
Projektowanie architektoniczne I
Pierwszy z trwającego dwa semestry kurs wstępny do projektowania architektonicznego. Kurs jest podstawą dalszego kształcenia architektonicznego na wydziale. Program kursu skupia się na wykształceniu podstawowych umiejętności w projektowaniu architektonicznym: obserwacji przestrzeni, kształtowania kompozycji architektonicznej i opracowywaniu i wdrażaniu idei projektowej.
Zakres zajęć:
Podstawy budowania modeli architektonicznych
Rysunek projektowy i plansza projektowa
Metody prezentacji projektów architektonicznych
Dwuwymiarowe kompozycje abstrakcyjnych pojęć
Trójwymiarowe kompozycje abstrakcyjnych pojęć
Przedmiot realizowany jest w formule warsztatowej – studenci pracują razem i dyskutują o opracowywanych projektach.
Projektowanie architektoniczne II
Drugi semestr z trwającego dwa semestry kursu wstępnego do projektowania architektonicznego. Kurs jest podstawą dalszego kształcenia architektonicznego na wydziale. Program kursu skupia się na wykształceniu podstawowych umiejętności w projektowaniu architektonicznym: projektowaniu niewielkich obiektów architektonicznych jak dom wakacyjny, galeria, niewielki skwer. Studenci w trakcie kursu uzyskują umiejętność przenoszenia skomplikowanych pojęć na język prostych form plastycznych i architektonicznych.
Zakres zajęć:
Prosty projekt obiektu razem z programem funkcjonalnym
Projekt niewielkiego schronienia dla postaci fikcyjnej
Przedmiot realizowany jest w formule warsztatowej – studenci pracują razem i dyskutują o opracowywanych projektach.
Projektowanie architektoniczne III
Celem przedmiotu jest nabycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do opracowania przez studenta projektu koncepcyjnego domu jednorodzinnego. W trakcie trwania przedmiotu studenci pracują nad swoimi projektami w istniejących lokalizacjach pod okiem prowadzących. Zadaniem studentów jest opracowanie programu funkcjonalnego i projektu koncepcyjnego domu jednorodzinnego będącego częścią większej przestrzeni miasta. Każdy student projektuje na swojej działce. Działki projektowe sąsiadują ze sobą w taki sposób, że studenci zmuszeni są do wspólnego negocjowania rozwiązań projektowych, by wynikowo opracować wspólny projekt osiedla domów jednorodzinnych.
Zakres zajęć:
Programowanie potrzeb użytkownika jako podstawa układu funkcjonalnego domu
Analiza terenu i jego znaczenie w procesie projektowym,
Kształtowanie krajobrazu w otoczeniu domu
Przedmiot realizowany jest w formule warsztatowej – studenci pracują razem i dyskutują o opracowywanych projektach.
Projektowanie architektoniczne IV
Celem przedmiotu jest nabycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do opracowania przez studenta projektu koncepcyjnego budynku mieszkaniowego lub kwartału budynków mieszkaniowych. W trakcie trwania przedmiotu studenci pracują nad swoimi projektami w istniejących lokalizacjach pod okiem prowadzących. Zadaniem studentów jest opracowanie programu funkcjonalnego i projektu koncepcyjnego wielorodzinnego budynku mieszkaniowego będącego częścią większej przestrzeni miasta. Studenci pracują na realnych działkach miejskich. Studenci uczą się jednocześnie respektować lokalne przestrzenne, środowiskowe i kulturowe uwarunkowania.
Zakres zajęć:
Programowanie obiektu mieszkaniowego
Analiza urbanistyczna i jej rola w procesie projektowym
Rola samochodu w przestrzeniach mieszkaniowych – wyzwania, rozwiązania
Lokalna ulica, mała architektura, przestrzenie zabaw i ich znaczenie dla osiedla mieszkaniowego
Przedmiot realizowany jest w formule warsztatowej – studenci pracują razem i dyskutują o opracowywanych projektach.
Projektowanie architektoniczne V
Celem przedmiotu jest nabycie umiejętności i wiedzy niezbędnej do opracowania projektu koncepcyjnego budynku użyteczności publicznej lub komercyjnego. Podczas zajęć studenci pracują w realnych lokalizacjach nad projektami i opracowują własne propozycje projektowe pod okiem prowadzących. Zadaniem studentów jest stworzenie funkcjonalnego programu i projektu koncepcyjnego budynku użyteczności publicznej ze szczególnym uwzględnieniem jego miejskiego i kulturowego otoczenia. Studenci są zachęcani do wdrażania w swoich projektach propozycji artystycznych interwencji, rozwiązań medialnych lub instalacji krajobrazowych jako integralnej części przestrzeni architektonicznej.
Zakres zajęć:
Programowanie obiektów użyteczności publicznej, potrzeby funkcjonalne użytkowników
Przestrzenne, społeczne i ekonomiczne uwarunkowania architektury użyteczności publicznej
Rola przestrzeni publicznych w tworzeniu atrakcyjnych i tętniących życiem obszarów miejskich
Przedmiot realizowany jest w formule warsztatowej – studenci pracują razem i dyskutują o opracowywanych projektach.